پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5864
-
الف
+

مردم من را با "آقای جمالی" می‌شناسند/ شاید "زی‌زی‌گولو 2" ساخته شود

«رضا فیاضی» در خصوص فعالیت‌های این روزهایش با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

«رضا فیاضی» در خصوص فعالیت‌های این روزهایش با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخته است.

به گزارش آی‌فیلم، رضا فیاضی اسمی است که با کودک و نوجوان گره خورده است و هر جا که خبری از کودک و نوجوان باشد، می‌شود رضا فیاضی را هم پیدا کرد.

رضا فیاضی در سال ۱۳۳۲ در اهواز و در محله آسیه‌آباد متولد شد. او مدرک دیپلم را در همین شهر دریافت کرد و پس از آن به بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه پرداخت و کارگردانی تئاتر را نیز تجربه کرد. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. با اجرای تئاتر در مدارس در دوران راهنمایی و دبیرستان کار غیر حرفه‌ای خود را آغاز کرد.

در بازیگری، نویسندگی، اجرا، کارگردانی و حتی دیگر مشاغل سینمایی دستی داشته است و در کنار آن‌ها نوشتن رمان و سرودن شعر نیز از دیگر هنرهای او محسوب می شود.

«رضا فیاضی» را از «دنیای شیرین» و قبل‌تر از آن از «زی‌زی‌گولو» می‌شناسیم. سریالی که توانست در میان کوچک و بزرگ جا باز کند و بازیگرانش را حسابی معروف.

 

او در کارهای سینمایی زیادی نیز بازی کرده. از جمله آنها می‌توان به «مرد پنجم»، «روز واقعه»، «ارابه مرگ»، «روسری آبی» و این اواخر «همبازی» اشاره کرد. از کارهای تلویزیونی او نیز می‌توان به «پهلوانان نمی‌میرند»، «همشاگردی‌ها»، «هتل»، «ماجراهای خانواده تمدن»، «باغچه مینو»، «روزگار غریب»، «تبریز در مه» و همینطور «کلاه پهلوی» اشاره کرد.

آی‌فیلم به بهانه پخش سریال «دنیای شیرین» با این بازیگر به گفت‌وگو پرداخته است:

آقای فیاضی حوزه کودک و نوجوان همیشه دغدغه شما بوده و همانطور که شما بهتر می‌دانید در این حوزه به خصوص در سینما و تلویزیون کمتر کار شده است.

بله. من از اول برای کودک و نوجوان کار کردم و همیشه دغدغه من این حوزه است و خواهد بود. ولی خب جشنواره کودک و نوجوان که اخیرا برگزار شد، نسبت به دو سال پیش که من حضور داشتم خیلی بهتر شده بود و فیلم‌های قابل توجهی در جشنواره بین المللی کودک و نوجوان حضور پیدا کرده بودند.

از موارد قابل توجه در جشنواره امسال، پیشرفت در عرصه نوجوان بود و فیلم‌های خوبی مثل بیست و یک روز بعد و بسیاری از فیلم‌های دیگر خیلی زیبا بودند و امسال در بخش نوجوان حرف برای گفتن داشتیم.

من از جشنواره امسال خیلی راضی بودم و باید بگویم سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حال آدم را خوب می‌کرد.

خب ولی در ادبیات کودک  نوجوان چون من خودم در این حوزه دستی بر قلم دارم، انگشت شمارند کسانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برجسته باشند و کار کودک انجام بدهند و من به عنوان یک نویسنده کودک و نوجوان به  سختی می‌توانم نویسنده‌ای را نام ببرم که به صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کند.مثلا هوشنگ مرادی کرمانی که قصه‌های خوبی برای کودکان می‌نویسد به صورت تخصصی در این حوزه کار نکرده و دیدید که قصه‌های مجید آن چقدر جذاب بود و خوب از آب در آمده است.

آقای فیاضی، شما کتاب‌های زیادی به خصوص در خصوص کودک و نوجوان نوشتید که برخی از آن‌ها را در برنامه رادیو هفت نیز خوانده‌اید.نوشتن برای شما جذاب‌تر است یا بازی کردن؟

من خاطره‌ای از رادیو هفت بگویم که یک سری در این برنامه قصه‌های ملی من خواندم. این کتاب درباره شخصیت خودم در بچگی بود. داستان به این دلیل قصه‌های ملی نامگذاری شد که من در کودکی شناسنامه نداشتم تا اینکه شرکت نفت اعلام کرد به خانواده‌ها حق فرزند می‌دهیم و خانواده برای من شناسنامه گرفتند و تا قبل از شناسنامه دار شدنم من را ملی صدا می‌کردند و حتی در مدرسه این نام را داشتم و مبنای این قصه از همانجا بود.

نوشتن برای من واقعا آرامش می‌دهد و احساس غریبی دارد و تعهد می‌آورد با اینکه من خیلی کار کردم در تلویزیون و خیلی هم به آن علاقه دارم اما نوشتن چیز دیگری است و رمان «مردی با لاک قرمز» را خیلی دوست دارم که مردم ایران اگر آن را بخوانند خیلی خوب است.

شما نقش‌های زیادی بازی کردید، کدام یک از آن‌ها برای شما ماندگارتر است.

خب فکر کنم آقای جمالی که هنوزم هست و برای من نمرده است. نه تنها برای من که برای مردم هم زنده است. مدتی پیش من به دندانپزشکی رفتم که مدام صدا می‌کردند آقای جمالی نوبت شماست و من به روی خودم نمی‌آوردم که آمدند گفتند آقای جمالی با شما هستیم و من فهمیدم آن موقع که منظور از آقای جمالی هستم. در واقع مردم با آقای جمالی زندگی کردند و هنوز در جزیره کیش اکثریت که من را می‌بینند با من از آقای جمالی صحبت می‌کنند. قرار بودسری دوم زی زی گولو ساخته شود و اتفاقاتی افتاد نشد که ساخته شود ولی امیدوارم که ساخته بشود. در آن زمان نود وشیش درصد این مجموعه تلویزیونی مخاطب داشت و این خیلی عالی است.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

من چندین سال پیش به کانون اصلاح و تربیت می‌رفتم و در آنجا با دختری آشنا شدم که با کمک مادرش، پدرش را به قتل رساندند. این دختر و داستان زندگی‌اش خیلیمن را تحت تاثیر قرار داد و براساس داستان زندگی آن رمانیدارم می‌نویسم که به احتمال زیاد اسم رمان «الو اینجا پدری به قتل رسیده!» باشد.

***مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم**

نظر شما
ارسال نظر
فرهاد.م

حق با آقای جمالیه واقعا کاش زی زی گولو ۲ ساخته بشه.